fredag 12 februari 2016

GRÄSPOESI - I STRÅSKOG OCH TUVKRETS




Lena Peterson Engseth har sedan många år tillbaka samlat på lyriska strofer om gräs och skriver om detta inför sin just nu färdigställda bok Gräspoesi – i stråskog och tuvkrets (A5-format, 168 sidor). 

Lena Peterson Engseth har under drygt 18 år arbetat på biblioteken i Emmaboda kommun, mest på filialbiblioteken i Långasjö och Vissefjärda (1990-2008). Hon har också givit många kurser i släkt- och hembygdsforskning. Under 15 års tid redigerade hon hembygdsboken I Dackebygd, vilken är Vissefjärda hembygdsförenings årsbok. I denna publicerade hon även ett tjugotal egna artiklar i varierade lokalhistoriska ämnen. Hon har skrivit tre litteraturhistoriska skrifter om Vilhelm Mobergs författarskap, publicerade av Emmaboda kommun. Sedan hösten 2008 är hon bosatt i norra Wisconsin, USA och hennes ambition är att författa på heltid.

Gräspoesi – i stråskog och tuvkrets

Lena Peterson Engseth skriver om sitt intresse för lyriska strofer om gräs:

   Nu är det så länge sedan jag började att jag måste tala om varför och också förklara vad som inspirerat mig till att göra så. Samlandet har blivit till ett mål i sig, och det är alltid inspirerande att finna och läsa mer gräspoesi. Men det var det mer handfasta förfarandet med att fläta kronor och dekorationer av gräs tillsammans med min syster som först gav mig idén att i ett litet häfte samla några passande lyriska citat om gräsmarkens grönska och grässtrånas seghet. Jag hade funnit diktstrofer så vackra och hänförande i all sin enkelhet, precis som gräsen själva, att jag ville dela med mig av dem.

Så nu, snart 20 år senare, har denna volym äntligen funnit sin form – vad som återstår är för den att hitta sitt forum. När jag berättar för någon att jag skriver på en slags diktbok med temat gräs får jag alltid förundrade blickar. Men jag tror att de flesta kommer att hitta något att uppskatta i denna sammanställning; att associationen till gräs blir något långt utöver tanken på att det är dags att klippa gräsmattan igen.

Den författare som givit mest i fråga om stämningar och stimulans är otvivelaktigt Harry Martinson

När helst jag vänder åter till honom finner jag något som känns oläst eller som på nytt är väl värt att reflektera över. Han är också den poet som är flitigast citerad i min bok.
Alla praktiska detaljer kring distribution och försäljning är ännu inte glasklara. Men jag räknar med att sälja den i första hand genom min syster i Emmaboda som distributör. Än så länge är kontaktvägen helt enkelt min e-postadress. 
Boken kommer också att finnas tillgänglig på print-on-demand-förlagets website (men då det är ett amerikanskt bolag).

Lena Peterson Engseths texter har jag ännu endast kunna ta del av via nätet och ser mycket fram emot att ha boken i min hand och ta till mig detta goda urval av
lyriska strofer om gräs. 

Gräspoesi – i stråskog och tuvkrets 
Armarium Förlag (2016)

ISBN 9781329767133

Rune Liljenrud



Inga kommentarer: