lördag 24 december 2011

Julstämning med Harry Martinson och Pälle Näver / Josef Högstedt

År 2011 är det 105 år sedan Sveriges äldsta jultidning Julstämning, kom ut för första gången.

Harry Martinson (6.5 1904 - 11.2 1978) har i den klassiska jultidningen Julstämning 1984, sju dikter: DORA, FARTENS TJUSNING, DRIVVED ÄLSKAR JAG, JULTOMTEN, SAMTAL I SKYMNINGEN, GÖINGE samt TIDIG VINTER. (Dikternas titlar med versaler)

I Julstämning 1984 finns också en artikel om Harry Martinson, "Han speglade kosmos i en daggdroppe", av Karin Österling, som svarar för både text och foto. Artikeln är på sju helsidor, illustrerade med sju Harry Martinson-bilder. Tidningen finns tillgänglig på Författarmuséet i Jämshög.

Lokalmynt för Olofströms kommun 10 kr


DORA ~ av Harry Martinson

Under hatten av strå vars flätning silade solen över din panna
blickade björnhallonmörka ögon, barnsligt borrande.
Tyst ville du försvara ditt ansiktes mörka regn av fräknar.
Men ibland glömde du dig och skrattade.


Ur GÖINGE ~ av Harry Martinson

[. .]

När krediten var slut
klingade här ödsligt en tom mjölkkanna
bitterhetsklocka
i utvandrarenbs fattiga dröm
om Västern.
Nu susar vinden till ingen.
Torpen dogo bråddöd bland sina liljor.
Men det rosslar ännu i skorstensmurarna.
Nässlorna blomma.


TIDIG VINTER ~ av Harry Martinson

När trädet slumpat bort sin gula schal
förfaller svampen hastigt i sin skog
där stumma granar skyla frusen dal.
Då stelna drillarna som trasten slog.

Den bitska vinden torkar gräsets rör
en torftig dödört räknar sina frön
när vintern snabbt till vita läppar för
sin flöjt av is och spelar gällt för snön.



Pälle Näver (12.7 1897 - 15.1 1986) känd som poet under pseudonymen Pälle Näver, medan hans namn var Josef Högstedt, har i jultidningen Julstämning 1984, fem dikter: Min rimbukett, Mot adventstider, Kälkbacken, I juletid samt Snögubben. (Dikternas titlar med gemener)

Byst av Pälle Näver vid Stenberga Hembygdsgård


Pälle Nävers diktarstuga Vättehult, Stenberga



Ur Min rimbukett - Av Pälle Näver

Av stämningar och bilder
jag samlat på mitt sätt
en liten blyg och ringa
men vänlig rimbukett,
den vill jag varsamt bringa
till alla och envar,
som genom smålandsbygden
på allfarvägen far.

[. .]


Ur Snögubben - Av Pälle Näver

[. .]

Ja, tomten - är det inte han
som står vid visthusknuten
med lykta och med luva grann
så tyst och mystiskt sluten?
I sekelgrå gestalt och skägg
som vitnat genom åren
han skymtar utmed kärntung vägg
i snön bland alla spåren . . .

[. .]


I juletid - Av Pälle Näver

Därute faller tyst och tätt
den vita, mjuka snön,
och breder stilla, ängsullslätt
kring skogarna och snön
sitt svala täcke över allt,
som låg där naket nyss
men som nu undfår ny gestalt
vid lätta flingors kyss.

Ett vinterland i skymning går
med några tysta hus,
som tryggt i ödemarken står
med tända fönsterljus...
Så minns jag än min barndoms by
en minnets julekväll,
när brasan tändes, varm och ny
på spisens öppna häll.

Och efter tunga vandringsår
av kiv och slit och släp
jag åter som en pojke står
och glömmer livets skräp
för gran och brasa, mat och ljus
i lågt och torftigt bo
och hör ett fjärran orgelbrus,
som smeker mej till ro.



Lars Engqvist, född i Karlskrona, förre landshövdingen i Jönköpings län, har under år 2011 valts till ny ordförande i Pälle Näver-sällskapet, som på Pälle Nävers födelsedag den 12 juli har sin årshögtid i Stenberga. Lars Engqvist samarbetade på tidningen Arbetet med vår tidigare ordförande i Harry Martinson-sällskapet, Bertil Palmqvist.

Pälle Näver-Sällskapets nye ordförande Lars Engqvist tillsammans med Pälle Nävers sonson Pär-Olof Högstedt vid Sällskapets årshögtid 2011 i Stenberga den 12 juli, Pälle Nävers födelsedag (1897-07-12--1986-01-15).

Söndagen den 23 oktober i år presenterades Pälle Näver på Skansen i Stockholm av Pälle Näver-Sällskapet i sammarbete med DELS, De litterära sällskapens sammarbetsnämnd. Bl.a medverkade där Sällskapets nye ordförande Lars Engqvist och Pälle Nävers sonson Pär-Olof Högstedt, i ett program kallat "Pälle Näver i ord och ton".


Till sist här två dikter med psalmackord, Psalm av Harry Martinson och Aftonpsalm av Pälle Näver

Psalm ~ av Harry Martinson
(Kan sjungas på den medeltida psalmmelodin 623 i Den svenska psalmboken från år 1986)


Död skapelse grundlade världen
och levande skapelse förde
tillsammans de ämnen och safter
som solen med värme berörde.

Den yttersta skapelsehärden
vet ingen, ej var den sig gömde
ej hur den i gåtfulla världsrum
sin gåta förstod och bedömde.

Om tidernas ursprungsgestaltning
tar tusen av år att ens fråga.
Nu gäller det modet att leva
att död och förgängelse våga,

att plötsligt när ingenting stämmer
se löftenas grunder försvinna.
Att ställd inför kraven som skrämmer
sin tillförsikt söka och vinna.


Aftonpsalm ~ av Pälle Näver
(En av Pälle Nävers mest sjungna dikter, som finns med många olika tonsättningar)

Låt mig spänna bönens vinge;
himlen är så hög ikväll.
Friden svävar över jorden,
viskande vid varje tjäll.

Bortom skogen, bortom bergen,
upp mot aftonskyn det hörs
som ett stilla sus av vingar,
som av längtan uppåt förs.

I Betania, när kvällen
bringar doft från ros och slån,
vill i afton tyst jag möta
timmermannens store son.

Djupt jag böja vill min panna
för ditt höga majestät,
ej i bävan men i kärlek,
vill jag lyss till dina fjät.

Mästare! Jag ser dig komma
outsägligt rik och skön;
låt mig röra vid din mantel
med mitt hjärtas tysta bön.



Tidningen Julstämning 1984 finns tillgänglig på Författarmuséet i Jämshög.


GOD JULHELG
önskar

Rune Liljenrud

Inga kommentarer: