LYSHOLM
Om sommarkvällen
när den välkända skalbaggssamlingen rinner ut genom
tullarna
på väg mot mål eller trafikdöd
ljuder plötsligt ur ett fönster en gammalmods flöjt.
Det är Lysholm som sjunger sig kvar hos sina fördrömningar
vid de avsomnades vik,
limmande sin envisa stämning som med fiollack
till ting som ännu är att finna såsom förgängliga spår.
Han rör vid minnesblommorna kring den ständiga döden,
lappar med minnen vid minnen likt sidenbitar
glömskehålen i Stockholms mantel.
Sammeten tillhör hans vintrar.
Då sprakar också i överlevande hus som gömt sig
hans dånande kakelugnar.
Men vackrast om höstekvällarna när lönnarna fälla
i instängda förgångenhetsparker sin eldskörd.
Då utsänder några torftiga och halvdolda fönster
över vattnen
skenet från hans susande oljelampa ute på Lysholmen.
HARRY MARTINSON: Ur Vagnen, 1960
Om sommarkvällen
när den välkända skalbaggssamlingen rinner ut genom
tullarna
på väg mot mål eller trafikdöd
ljuder plötsligt ur ett fönster en gammalmods flöjt.
Det är Lysholm som sjunger sig kvar hos sina fördrömningar
vid de avsomnades vik,
limmande sin envisa stämning som med fiollack
till ting som ännu är att finna såsom förgängliga spår.
Han rör vid minnesblommorna kring den ständiga döden,
lappar med minnen vid minnen likt sidenbitar
glömskehålen i Stockholms mantel.
Sammeten tillhör hans vintrar.
Då sprakar också i överlevande hus som gömt sig
hans dånande kakelugnar.
Men vackrast om höstekvällarna när lönnarna fälla
i instängda förgångenhetsparker sin eldskörd.
Då utsänder några torftiga och halvdolda fönster
över vattnen
skenet från hans susande oljelampa ute på Lysholmen.
HARRY MARTINSON: Ur Vagnen, 1960
Harry
Martinson-sällskapets årshögtid 3-5 maj 2013 var förlagd till Stockholm och
inleddes på fredagskvällen den 3 maj på Café Panorama, högst upp i Kulturhuset
vid Sergels torg. Kvällsprogrammet där avslutades med diktläsning, bl.a fick vi lyssna till Harry Martinsons dikt
LYSHOLM. När vi efter det att skymningen fallit över huvudstaden, lämnade Café
Panorama och vandrade över Sergels torg hem i den ljumma vårkvällen, genom stadens
gator och trånga gränder, så var det som om Stockholm öppnats upp genom denna
dikt LYSHOLM, hämtad ur den ständigt aktuella och med tiden allt mera angelägna
diktsamlingen Vagnen.
Stämningar av ljus, ljud och dofter ur Gustaf Adolf Lysholms detaljrika
Stockholmskildring ”Stad med lykttändare
och hästar” (1969), minnen
8 juni 1911 - 19 juni 1915, tycktes åter närvarande och Lysholms omnämnande av
bilar ”som potentiella hot mot barnens säkerhet i trafiken” upplevdes påtagligt
verkliga. Inledningen av dikten LYSHOLM ”Om sommarkvällen när den välkända
skalbaggssamlingen rinner ut genom tullarna på väg mot mål eller trafikdöd”, stämde
väl in i Harry Martinsons kritik av bilen i Vagnen
och hans syn på bilismens historia i ”Röster om vagnen”.
I ett kapitel från år 1915 i ”Stad med lykttändare och hästar”, låter
Gustaf Adolf Lysholm nostalgin blomma ut:
”I min tidiga barndom hade man ännu
inte börjat med, att systematiskt utarma livet i Stockholm genom att göra det
poesilöst och sterilt. På den tiden lät man de vackert uniformerade officerarna
och de välryktade, sidenglänsande bruna hästarna vara i fred. Då missunnade man
inte huvudstadens invånare det poetiska och idylliska samhälle, som man nu
fullständigt har lyckats sopa bort med ’utvecklingens’ rationella och risiga
kvastar. Resultatet gör verkligen ingen
människa glad. Det är sant att vi fått fler pannkakor att äta. Men varför har
man utarmat livet i vår gamla stad genom att ta bort hyrvagnar och hästar och
vedskutor och dragoner och livryttare och taptosignaler och stallbyggnader och
tegeltak och lykttändare och vaxkabinett och sybehörsaffärer och tidningspojkar
och studenter och friluftsteatrar och dragkärror och flickskolor och
flaggkonstaplar och skvallerspeglar och pickelhuvor och plankgångbanor och
sjömansmössor och rullband och tennsoldater och fackeltåg och sekundchefer och
sadelmakare och sergeanter och hovslagare och pappersdrakar och skridskobanor
och fotogenlampor och poesialbum och bostonvalser och ångbåtsbefälhavare och
familjeflickor och ryttmästare och vedgårdar och lysoljeaffärer och
kaffekvarnar och kopparkastruller och mangelbodar och burspråk och kakelugnar
och trotjänarinnor och sveciakängor och sveagardister och sprattelgubbar och
svärdfejare och premiäraktörer och sjökadetter och slädar och bjällerklanger
och skymningsbrasor och spårvagnar och Augusta Lundin?”
Gustaf Adolf Lysholm ger i sin bok ”Stad med lykttändare och hästar” en
vårskildring från Stockholm maj 1915 som efter prisjusteringar, ännu delvis är
aktuell och som vi nu kunde ta till oss vid Harry Martinson-sällskapets årshögtid maj 2013:
”I Kungsträdgården
blommade magnolian. Och på Mälartorget sålde gummorna vanliga svenska gullvivor
för tjugofem öre knippan, och i den närbelägna Fiskarhamnen kostade den
silverglittrande vaxholmsströmmingen sextio öre valen. Även en fin gädda eller
en skärgårdsabborre kunde man få för en spottstyver. Och sjötungan var inte
heller dyr där den bland isbitarna låg på disken. Men hur kom det sig att
Östermalms sillaffär hade hamnat borta vid Hötorget?”
Vem var denne Lysholm, som Harry
Martinson väcker intresse för? När
Svenska Akademien firade sin årshögtid den 20 december 2012 i Stora Börssalen tillkännagavs, att årets minnespenning, utförd av konstnären Peter
Linde, var ägnad diktaren Gustaf Adolf Lysholm. Inskriften lyder ”Diktare,
drömmare, servitör”. Minnesteckningen var författad av Per Wästberg, som läste
ett utdrag därur.
Per
Wästberg porträtterar i sin nyutkomna bok om Lysholm "Diktare, drömmare,
servitör", gripande, inträngande och humoristiskt ett ofta förbisett
diktaröde. Per Wästberg och Gustaf Adolf Lysholm (1909-1989) är båda uppvuxna
på Östermalm och Djurgården och delar kärleken till litteraturen och Stockholm. I anslutning till att Per Wästberg i sin bok om Lysholm citerar Harry Martinsons dikt LYSHOLM ur diktsamlingen Vagnen, gör han tillägget: "Lysholm var den ende levande poet som Martinson kom att hylla".
Åke Janzon var under många år
litteraturkritiker i BLM och Svenska Dagbladet, med lyriken som specialitet. I
Lyrikklubbens årsbok 1962 ”Under poeternas himmel” skriver han under rubriken ”Det
förflutnas drömteater” om Gustaf Adolf Lysholm och under rubrikerna ”Aniara” samt ”Gräsen i Thule” om
Harry Martinson.
”Nu äter landskapet sin
nyponsoppa / med en vacker gammal silversked.” Så avslutar Gustaf Adolf Lysholm dikten ”Färden
till det täcka och sidengröna Haga”, som är en av de sista dikterna i diktsamlingen
Träd och vattenspeglar från år 1955:
Färden till det täcka och
sidengröna Haga
företog Peter Friskopp
och den bröstsjuke
konstförvanten
i en blomstersmyckad gigg
eller enspännare
som tycktes höra hemma
på de vita vägarna i
paradiset.
Då de passerade den lilla
skogsdungen
bortom Norrbacka värdshus
där aldrig någonting
händer
yttrade Peter Friskopp
till sin följeslagare:
Nu äter
landskapet sin nyponsoppa
med en vacker gammal silversked.
med en vacker gammal silversked.
GUSTAF
ADOLF LYSHOLM:
Ur Träd och
vattenspeglar, 1955
Harry Martinsons dikt ”Kväll i inlandet” ur Passad
från år 1945, som vi också fick lyssna till i årshögtidens inledande
poesikväll, gav med bilden av ”insjöns
jättesked” en intressant koppling till symbolen ”en vacker gammal silversked” ur Lysholms dikt från
samlingen Träd och vattenspeglar. ”Insjöns jättesked” bjöd
ett rejält verktyg att hämta med, ”det poetiska och idylliska” som Gustaf Adolf Lysholm tyckte sig sakna, men som
Harry Martinson så rikt bjuder:
Kväll i inlandet
Tyst gåtan speglas. Den spinner
afton
i stillnad säv.
Här finns en skirhet som ingen märker
i gräsets väv.
i stillnad säv.
Här finns en skirhet som ingen märker
i gräsets väv.
Tyst boskap stirrar med gröna ögon.
Den vandrar kvällslugn till vattnet ned.
Och insjön håller till alla munnar
sin jättesked.
Den vandrar kvällslugn till vattnet ned.
Och insjön håller till alla munnar
sin jättesked.
HARRY MARTINSON: Ur Passad, 1945
Rune Liljenrud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar