Harry Martinson-sällskapets årshögtid med
utdelning av Harry Martinson-priset 2012
Varmt välkomna till Harry
Martinson-sällskapets årshögtid i Jämshög. Vi startade faktiskt redan i går
kväll när vi hade Harry Martinson som naturskildrare i fokus. I dag kommer vi
att inleda med att dela ut årets Harry Martinson-pris till föreningen Vetenskap
och Folkbildning och dess ordförande Martin Rundkvist. Juryns enhälliga beslut
om pristagare har kritiserats från en del håll. Bl a har man efterlyst
pristagare med litterär anknytning. Enligt statuterna är dock Harry
Martinson-priset inte i första hand ett litterärt pris utan vill fästa
uppmärksamheten på Martinsons stora engagemang i bl a freds-, miljö-, och
kunskapsfrågor.
Det saknas emellertid inte litterära
Martinson-pris. Vartannat år delar Sällskapet ut Klockrikestipendiet
till Harry Martinsons minne till ”författare, översättare eller skribent, som verkar i
Harry Martinsons anda. Om stipendiejuryn finner författare vars diktning
bildar syntes med bildkonst så att text och bild berikar varandra och skapar samklang, kan
bildkonstnär få del av stipendiesumman.” År
2013 är det dags för nästa prisutdelning.
I dag utlyser vår vice
ordförande Johan Stenström en skrivartävling, ”I dialog med Harry Martinson”, för studerande vid skrivarutbildningar
vid universitet, högskolor och folkhögskolor. Tre pristagare kommer att belönas
vid årshögtiden i maj 2014. Denna pristävling genomförs tack vare en mycket
frikostig donation från en av våra medlemmar, Gunnar Andersson. Donationen gör
det också möjligt för oss att via
internet göra en satsning på att nå unga läsare.
Vi vet alla att Harry
Martinson älskade skolan. Så här beskrev han den i Nässlorna blomma: ”… en
ljusvärldens kontroll över hålorna, den spanande ugglan, kunskapens alltid
försökande fågel, som jagade gråhetens råttor och skyddade släktet från
digerdöden Dumhet”. Och han fortsatte
under sitt liv att hylla den jakt på kunskap som vetenskapen bedriver. I en
betraktelse i Dagens Nyheter skriver han att vetenskapens väg är människans med
”sin envishet, sin tankes oro, sin ihärdighet, sin tillkämpade lidelsefrihet
och sin kombinationsförmåga”. Samtidigt fanns det hela tiden hos Harry
Martinson en annan sida, poesins värld, där ett ord som ”stämning” blev
centralt. Men hur förena vetenskapens kyla med stämningens värme? I ”Sång till
kristallfågeln” skildrar han detta dilemma:
Var finns den rena tanke
som inte själv förfryser?
Var finns den oberördhet
som värmer och belyser?
De här två frågorna borde
nog dagens vetenskapsmän ständigt ställa sig.
Innan jag lämnar
över ordet till kommunalrådet Margaretha Olsson vill jag bara nämna att vår
årshögtid fortsätter efter prisutdelningen och Martin Rundkvists tal, och att
ni som har möjlighet är välkomna att delta i de programpunkter ni finner
intressanta. Programmet finns i de blad som delats ut. Än en gång: Hjärtligt
välkomna!
Åke Widfeldt
Harry Martinson-sällskapets ordförande
Kommunalrådet Margaretha Olsson
Vetenskap och Folkbildning:s ordförande Martin Rundkvist
Harry Martinson-sällskapets ordförande Åke Widfeldt
I prisjuryn har ingått Margaretha Olsson och Patrik Sjöstedt från Olofströms kommun samt Johnny Karlsson och Paulina Helgeson från Harry Martinson-sällskapet, vars Räntmästare Johnny Karlsson här överlämnar ett konstnärligt prisdiplom till VoF:s ordförande fil dr Martin Rundkvist.
Vetenskap och Folkbildning:s ordförande fil dr Martin Rundkvist höll sin prisföreläsning "Harry Martinson, vetenskapen
och folkbildningen", som här publiceras in extenso:
Harry Martinson, vetenskapen
och folkbildningen
Av
Martin Rundkvist
Vad Harry Martinson skulle
ha tyckt om vår förening är oklart eftersom vi började vår verksamhet fyra år
efter hans frånfälle. Men jag tror att han skulle ha uppskattat oss. Fast han
skulle nog ha sett oss som lite för ickelyriska och förnumstigt jordbundna –
och kanske alltför vetenskapsoptimistiska. Hur som helst var Martinson en
vetenskapsvänlig poet som inte gillade att bli förd bakom ljuset. 1949 skriver
han:
”Forskningen, vetenskapen, är livets största andliga triumf, ty
där når människan utanför livet, genom att tanke och substans samarbetar i
riktning mot en gemensam förklaring.”[1]
Jag
håller alltså gärna med prisnämnden om att VoF arbetar i Martinsons anda. Och
för mig personligen är utmärkelsen särskilt glädjande av flera skäl. Till att
börja med är jag själv livslång Martinson-entusiast, vilket började redan i
lågstadiet när jag såg en talteateruppsättning av Aniara. Och därtill är
jag inte själv naturvetare eller ingenjör: jag är arkeolog och ägnar mina dagar
åt att brottas med balrogen för att dra fram forntidens underjordiska
hemligheter i dagsljuset. Arkeologiämnet ligger inom humanistisk fakultet i
Europa, inom samhällsvetenskaplig i USA, och har dagligen ett nära umgänge med
naturvetare som gör specialistanalyser åt oss. Jag står därför yrkesmässigt med
ett ben i vardera kulturen om vi anlägger Charles Percy Snows perspektiv.[2]
Och det gjorde Harry Martinson med. Med den här texten vill jag säga något om
hans relation till vetenskapen och folkbildningen.
Folkbildning
Som
arbetarförfattare från enklast möjliga bakgrund är Harry Martinson ett
paradexempel på den klassiska folkbildningen. Han skriver 1935 i
barndomsbiografin Nässlorna blomma,
"Ja, han älskade skolan. När han blev äldre då kände han ännu
denna kärlek lika stark, kände ännu klarare vad skolan var: en ljusvärldens
kontroll över hålorna, den spanande ugglan, kunskapens alltid försökande fågel,
som jagade gråhetens råttor och skyddade släktet från digerdöden Dumhet."[3]
Med
min egen jämförelsevis privilegierade bakgrund blir jag rörd av den här
passionerade attityden till skolan och kunskapsinhämtandet, ja, erövrandet av
kunskap. Jag var en gång gift med en lärare som hade (och har) samma
passionerade hållning, och jag lärde mig hur viktig skolan verkligen är. Vi
borde betala lärarna bättre än vi gör.
Men
"folkbildning" är ett politiskt provokativt ord. Än idag förknippas
det i viss mån med socialdemokratin och arbetarrörelsens bildningssträvanden.
Och oavsett vilken politisk uppfattning man har är det lite synd, för ett
starkt utbildningssystem som står öppet för medborgarna oavsett deras sociala
bakgrund är ett grundkrav både för rikets krasst nationalekonomiska hälsa och
för att demokratin skall fungera. Och inom den politiska högerflygeln är ju
Folkpartiet känt för att man väljer lärare till riksdagsledamöter. Folkbildning
borde tillhöra den fond av gemensamma värderingar som alla partier är överens
om.
VoF är hur som helst en opolitisk
organisation vars styrelse och medlemmar spänner över ett brett politiskt fält,
gissningsvis jämförbart med svenska partisympatier över lag. Men
folkbildningsbegreppet kan sticka en del i ögonen. Och även om man inte ser det
som vänsterbetonat så kan det hända att man ser det som paternalistiskt, som en
ansträngning att kontrollera medborgarnas tänkesätt. Om man därtill betänker
att VoF:s kvartalstidskrift heter Folkvett så kan man förstå att vi
provocerar våra meningsmotståndare. Någon har kallat vår hållning
"aggressivt normalvetenskaplig".
Den
unge Harry Martinson uppfattade naturvetenskapen kanske inte som aggressiv, men
definitivt som utmanande. Han läste hungrigt om sin tids nya astronomi och
fysik och såg dem som en lyrisk utmaning, en som poeter ännu inte antagit. Han
hade en stark inre drift att ge den nya världsbilden poetisk form. 1938 skriver
han:
”... den astronomiskt icke skolade människan [kan nu] mindre än
någonsin känna sig hemmastadd i universums bottenlösa stjärngård. Hon har fått
veta för mycket för att kunna återgå till det gamla, och för litet för att på
ett övertygande sätt kunna bära med sig det nya astrofysiska i sin tanke, sitt
synsätt, sin sång”.[4]
Varken
forskarna eller poetkollegorna tycks väl riktigt ha delat Martinsons
uppfattning att detta var en viktig uppgift.[5]
Att Aniara senare mottogs så väl handlade snarare om det mycket konkreta
atombombshot som Martinson behandlar där än om någon i lyrik omstöpt
kvantfysik. För han hade själv egentligen inte någon folkbildande mission. Hans
lyrik är inte didaktisk. Snarare är den dunkel och allusiv så till den grad att
man nästan måste vara kvantfysiker själv för att förstå att Martinson ibland
faktiskt diktar om sådant.[6]
Han kallar sig 1947 en "förbindelsekarl mellan den moderna vetenskapens
problemvärld och det fria tänkandets öppna värld av värderingar",[7]
men han är uppenbarligen inte ute efter att undervisa publiken om det han lärt
sig inom naturvetenskaperna. Han vill ”bära det med sig i sin sång”, han vill
”skapa sig fullgiltiga visioner av allts innehåll”[8]
– ambitioner och känslomässiga behov som inte är alldeles lätta att begripa,
men som gav upphov till inspirerad lyrik.
Fastän
vetenskapsvänlig blev Martinson med åren allt mera teknologiskeptisk. Han ville
gärna veta hur universum är uppbyggt men han ogillade kunskapens industriella
tillämpning. Tydligast framträder det i hans intensiva oro för atombomben. Och
det är en delvis lyriskt grundad oro. Martinson är inte rädd för bomben enbart
för att den kvantitativt sett är kraftig och sprider ett långlivat gift. Genom
hans insikter i fysiken blir atombomben för honom också en metafysisk styggelse
som bryter mot skapelsens ordning: "Ett universum som hittills har arbetat
slutet har blivit öppnat: dess hittills ofattbara konstitutionella insegel
brutet."[9]
I bedömningen av
Martinsons hållning till teknologin bör vi hålla i minnet att han skyfflade kol
i pannrummet på ångbåtar som ung, upplevde båda världskrigen och på sin
ålderdom fick se månlandningarna på teve. Få generationer har genomlevt en
sådan teknikstress som hans gjorde. Han var tidigt medveten om
miljöförstöringen, och han ogillade det teknologiskt ökade tempot i samhället.
I förhållande till de nya
teknologiskt betingade massmedierna uppvisar Martinson 1955 en aningen snorkig
kulturidealism som ställer hans egen lyriska sensibilitet mot en föregiven
massornas dumhet. Inte så klädsamt hos ett före detta sockenbarn, kan man
tycka.
"Man kan säga att tekniken slår och är populär i den mån den
kan vara underhållande. De konstnärliga riskerna i form av motivupprepning,
utspädning av kulturarvet i den stora nöjeskitteln och ett bortfall av de tysta
värdena tänker den stora publiken inte ett ögonblick på så länge tekniken kan
trolla. ... det väsentliga i teknikens väsen [är ändå] det osynliga, dvs vårt
mått av andlig förmåga att besjäla tekniken och på så sätt levandegöra drömmen
om människan. ... Att döma av människornas obenägenhet att söka efter djupare
och tystare källor inom sig själva, ser det dock tyvärr ut som om människorna
tror att de inga har."[10]
Detta
avståndstagande från det underhållande och populära för in på Martinsons
relation till science fiction.
Science
fiction
Vid
ett möte i De Litterära Sällskapen för kanske 20 år sedan talade jag med en
styrelseledamot i Harry Martinson-sällskapet och mötte en avgjort besvärad
inställning till science fiction. Damen i fråga ville inte riktigt gå med på
att Martinson skrev i den genren eller hade något intresse för den. Som jag
förstår den här hållningen handlade det om att hon liksom Martinson själv såg
en viktig skillnad mellan sensibel finlitteratur och underhållningslitteratur
för massorna, och hon var angelägen om att hålla sin författares produktion
inom finlitteraturens råmärken.
Själv är jag estetisk
relativist och godkänner inte den här distinktionen mellan finlitteratur och
underhållningslitteratur annat än som litteratursociologisk iakttagelse. Jag
tycker om bra science fiction och bra finlitteratur. Sett från mitt perspektiv har
alltså vi som gillar Harry Martinson ingen anledning att skämmas för att
acceptera att Aniara är ett diktverk i sf-genren – ett av de bästa,
faktiskt. Och så accepterades verket faktiskt av Martinson själv såväl som en
samstämmig kritikerkår.[11]
Med tanke på varifrån
Sverige mottog sf-impulserna i stort under 30- och 40-talen, the Golden Age
of Science Fiction, så bör de sf-författare som Martinson läste ha varit
amerikaner.[12]
Från 1954 läste han översatta sådana i novelltidskriften Häpna!. Han kan
redan från 1946 också ha hämtat sf-ideer i andra hand från ASEA-ingenjörerna i
föreningen Atom-Noak i vilken han var adjungerad.[13]
Och det leder kort tillbaka till mitt första tema här, folkbildningen.
Själva termen science
fiction hittades på av tidskriftsredaktören Hugo Gernsback. 1908 började
han ge ut en kombinerad postorderkatalog och tidskrift om amatörradio, och med
åren blev inslaget av noveller allt starkare. Gernsback uppmuntrade sina
författare att skriva skönlitterärt med en ordentlig dos av naturvetenskaplig
och ingenjörsmässig sakprosa så att de ofta unga läsarna fick lära sig något
(och helst blev inspirerade att beställa en radiobyggsats). Det är bakgrunden
till termen: science fiction skulle vara spännande skönlitteratur som lärde
läsarna naturvetenskap. Det blev så populärt att själva postorderverksamheten
snart blev mindre viktig. 1926 startade Gernsback så världens första
specialiserade science fiction-tidskrift, Amazing Stories.
Än idag suckar sf-läsare
över att figurer hos lite sämre sf-författare titt som tätt tenderar att hålla
små föreläsningar i tekniska ämnen, en tradition som går raka vägen tillbaka
till Gernsbacks radiobyggsatskatalog. Men folkbildning var det faktiskt i all
enkelhet. Och fastän Aniara inte vänder sig till en lika bred publik så
har boken en liknande folkbildande, eller kanske snarare folkvarnande,
ambition.
Författaren
Harry Martinson var en produkt av arbetarrörelsens folkbildningsideal, en varm
vän av vetenskapen och en motståndare till ohindrade teknologiska
tillämpningar. Han konsumerade gärna populärvetenskap men producerade den inte
själv. Han hade en helt annan lyrisk-mystisk dagordning som gick ut på att mer
för sig själv begripliggöra saker i termer som läsaren inte alltid kan förstå.
Stefan Sandelin skriver 1989:
”Som tänkare är Martinson förvisso ingen akademisk systematiker.
Hans associationer är djärva, hans slutsatser ibland förbluffande men hela
tiden befinner man sig i smittsam närhet av ett glittrande infallsrikt och för
det väsentliga hela tiden öppet intellekt. Kanske är just en viss brist på den
av samtiden anbefallda logiska stringensen i själva verket förutsättningen för
den gränsöverskridande, insiktsfulle, verkligt nyskapande diktaren.”[14]
Det
här för tankarna till ett berömt yttrande av den tämligen förvirrade franske
tonåring som är den modernistiska lyrikens portalfigur – en andlig förfader
till Martinson själv. Arthur Rimbaud skriver 1871:
”En poet gör sig själv till en visionär genom en lång, gränslös,
och systematisk oordning av alla sinnen. ... han blir alla människor: den store
invaliden, den store brottslingen, den store förtappade – och den störste av
vetenskapsmän! För han uppnår det okända! Eftersom han har odlat sin själ – som
redan var rik – mer än någon annan! Han uppnår det okända, och om han då
förlorar förståndet och inte längre kan begripa sina syner så kommer han ändå
åtminstone ha sett dem!”[15]
Och
det kommer mig att tänka på en av de få komiska episoderna i Nässlorna
blomma, där arme övergivne lille Martin får en bok av en snäll kvinna.
Pojken är själsligt skör och dras med psykotiska episoder, och Martinson
kommenterar torrt att Lewis Carrolls psykedeliska Alice i Underlandet inte
precis var den lämpligaste läsningen för honom. Men när är det sedan som
Martinson uppfinner ordet ”aniara”? Jo, när han skall transponera
inledningsraderna i en nonsensdikt ur den andra boken just om Alice. Och han
gör det i samband med ett resonemang efter Arthur Eddington om hur man skall
namnge naturvetenskapens ickeintuitiva storheter.
Did
gyre and gimble in the wabe”
”de löjande klomenarerna
gölja och vanja genom aniara”[16]
I
umgänget med Martinsons vetenskapsnära texter slås jag framför allt av det
starka uttrycksbehovet och driften till lyrisk omformulering. Liksom Roy Batty,
den syntetiska människan i Ridley Scotts film Bladerunner, säger
Martinson till oss, "I've seen things you people wouldn't believe".
Och han berättar för oss om dem på ett språk vi knappt kan förstå. Men vi kan
njuta av det.
[1] H.M., Vi måste äntligen lyssna, i Vi
1949:1, cit. efter Kring Aniara, Lund 1989, s. 50
[2] C.P.
Snow, 1959, The Two Cultures, Cambridge University Press
[3] H.M., 1935, Nässlorna blomma: berättelse,
Stockholm
[4] H.M., Stjärnsången, i Vintergatan
1938, cit. efter Kring Aniara s. 13
[5] T. Hall, 1961, Vår tids stjärnsång: en
naturvetenskaplig studie omkring Harry Martinsons Aniara, andra upplagan,
Stockholm, s. 23
[6] H.M., Uranium, i Ergo 1947:15, även Kring
Aniara, s. 40
[7] H.M., Fakta och sanning, i Aftontidningen
1947-01-25, cit. efter Kring Aniara, s. 36
[8] H.M., Biologien och konsten, i Horisont,
Litterär kalender, Våren 1941, cit. efter Kring Aniara, s. 27
[9] H.M., Kring ett samtalsämne, i Vecko-Journalen
1945:33, cit. efter Kring Aniara, s. 34
[10] H.M., Tekniken och själen, Daedalus
1955, Tekniska museet, cit. efter Kring Aniara, s. 59–60
[11] T. Hall, 1961, Vår tids stjärnsång, s.
38–40; J. Määttä, 2006, Raketsommar, Lund, s. 132–141 m. ref.
[12] D. Hedman, 1996, Bland fonoglober och
Yessertuber. Aniara som science fiction, Fiktionens förvandlingar. En vänbok
till Bo Bennich-Björkman den 6 oktober 1996, red. D. Hedman & J.
Svedjedal, Uppsala
[13] S. Lindqvist, Harry Martinson och ”Föreningen
Atom-Noak u.p.a.”, Vitterhetsakademiens årsbok 2003; Å. Widfeldt,
Atom-Noak – Martinson och ingenjörerna på ASEA, föreläsning 24 september 2011,
youtu.be/czMcr1yzMII
[14] S. Sandelin, Förord, Kring Aniara, s. 8
[15] A. Rimbaud, brev till P. Demeny, 15 maj 1871
[16] H.M., Stjärnsången, i Vintergatan 1938,
cit. efter Kring Aniara s. 17
____________
Rune Liljenrud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar