lördag 12 februari 2022

Veckans kommundikt "Åke och hans vän" av Tranemo:s kommunpoet JIMMY ALM


Liksom Åke stötte jag på Harry på bokmässan för många år sen. Kanske var det rent av Åke som stod där i montern, jag minns inte. Men jag minns att Harry varit en viktig författare för mig. Hans bok Vägen till Klockrike har satt avtryck, särskilt när det kommer till frihet kontra fördomar och förakt. Genom mötet med Åke blev jag återigen påmind om Harrys författarskap och häromdagen när jag diktade på Biblioteket i Tranemo, såg jag en bok ligga uppslagen på ett bord, Vägen till Klockrike. 



Veckans kommundikt:

Åke och hans vän


i gymnasiet

blev du bekant

med Harry

den stora stjärnan

från samma landskap

han som växte upp

i ett elände

och kunde uttrycka sig

i de flesta former

om både dagsländor

och kärnkraft

den amerikanska litteraturen

och ditt jobb som lärare

fick er att glida isär

det var först på bokmässan

i slutet av 1900-talet

er vänskap växte fram

som medlem och ordförande

i Harrys litterära sällskap

har du läst hans texter

i flera decennier

med samma fascination

du har mött honom

i den stora sorgen

över människor som vet för mycket

utan att ha tänkt

du har varit med och arrangerat

otaliga läsningar

gett ut böcker och tidskrifter

som håller Harry vid liv 

ni förenas

i den stora omsorgen 

för vårt enda jordklot 

och människornas fred

trots att ni aldrig hann träffas 

är han med dig

när du cyklar på banvallen 

genom naturens skyltfönster 

till tonerna från fink

och sylvia


JIMMY ALM

kontakt@diktadig.se


Publicering

godkänd av

Kommunpoet 

JIMMY ALM



Rune Liljenrud 






Inga kommentarer: