Den encyklopediska Mima och hennes mimator
En
matematikinspirerad betraktelse kring Aniaras intelligenta och levande konstruktion
~ Av Detlef Quast ~
ANIARA ~ Fanns i bokhandeln 12 oktober 1956 ~
Umberto Eco sade en gång ungefär [1]: Den första plikten för
en människa, präglad av kulturen, är att skriva encyklopedien på nytt. Mima är
i min förståelse en sådan encyklopedi, en sig ständigt förvandlande apparat.
Hon vet allt, vad som händer och hände och - mycket viktigt - hon kan överföra
händelsernas yttre sken in i allra minsta detalj, även från mycket avlägsna
platser i världsrymden. Mima behärskar historien i alla skrymslen i vårt
universum. Men framtiden verkar vara fullständigt dold för henne, märkligt nog
för en apparat, som är kraftfullare än allt människan dittills har konstruerat.
Den ständiga förvandlingsprocessen genom insamlande av historiska data är
grunden för att hon äger ett allt mer omfattande vetande och allt som har skett
i vårt universum kan omedelbart synligt frambringas om någon resande ombord så
önskar.
På baksidan av DORIDERNA är inkomponerad
DORIDERNA ~ Fanns i bokhandeln 6 september 1980 ~
Efterlämnade dikter och prosastycken
i urval och med företal av Tord Hall
Omslag av Herbert Lindgren
i urval och med företal av Tord Hall
Omslag av Herbert Lindgren
en teckning av Harry Martinson
Harry Martinson
arbetade under flera år på en fortsättning av Aniara, som skulle heta Doriderna
och där Goldonderkungen Basil dyker upp. Denne är en entreprenör i
affärsverksamheten utvandringen från jorden. Av de miljoner, som lämnar
planeten är det några tusen som färdas med Aniara, innan jorden förstörs av bl
a radioaktiv strålning. Vi blir underrättade om att goldonderkungen
Basil ville att Mima skulle trösta passagerare i deras ensamhet och – inte
minst - underhålla alla, som är ombord
på Aniara. Mima, som mycket tyder på, byggde delvis sig själv, bredvid eller i
samarbete med konstruktören (se 9:e sången), som tillbringar resten av sitt liv
som mimator och är huvudpersonen i berättelsen om Aniaras öde även efter
hennes död.
Det är inte bara passagerare på goldondern Aniara, som uppfattar
och tillber henne som en övermänsklig, nästan gudomlig varelse. Hon är inte
bara en intelligent och levande apparat, som har blivit en varelse, utan kanske
en universums själ, som äger medlidande och samvete och som dör, när hon visar
de sista minuterna av jordens existens för sina medresenärer. Att människan
inte bara förstör sig själv utan även sin tills dato enda plats att kunna
existera på, blir för övermäktigt för Mima. Hon förtärs av sina egna syner av
död och förintelse och den slutliga undergången av hennes, naturens och
mänsklighetens hemplanet. Men varför kan hon inte se in i och studera framtiden
och med all den fantastiska insamlade och immanenta kunskapsmängd och vetandet,
hon kan extrahera ur denna faktamängd. Kunde hon kanske förhindra
mänsklighetens och slutligen även sin egen undergång?
Mima verkar sakna vetskap om en modern matematisk
vetenskapsgren, kaosforskning, som började utvecklas under 1970-talet. En av
pionjärerna av kaosteorin Edward N. Lorentz [2] skriver, att hans upptäckt var,
att system, som styrdes av deterministiska lagar (systemets framtid i
matematisk mening går exakt att prognostisera) plötsligen betedde sig slumpmässigt
utan möjlighet att utveckla framtidsprognoser ens för en överskådlig framtid.
Anledningen är, att även ytterst små förändringar i systemets startvärden
frambringar på sikt oförutsebara skillnader i systemets framtida tillstånd.
Därmed kan även fullständigt determinerade system bete sig till synes
slumpmässigt med alla därav följande konsekvenser, t.ex., att vi kan ingripa först
när vi ser resultatet och då är det för sent.
Hur små skillnader utvecklar sig eventuellt till dramatiska
förändringar i hela systemet undersöks i katastrofteorin, som utvecklades av
den franske matematikern Thom [3] och senare av Zeeman [4].
Eller var det kanske så, att hon var väl förtrodd med dessa
teorier genom att hon kunde plocka fram all historiskt nedtecknat vetande,
såsom att den store franske matematikern Poincaré 1890 [5], [6] hade utbrustit:
att detta var för mycket att bära för honom, när han upptäckte att i sträng
deterministiska system, framtiden inte gick att förutsäga. Han slutade med all
forskning kring dessa frågor och utvecklade därför aldrig en kaosteori. Som
sträng determinist förlät han aldrig naturen slumpmässiga förekomster i
självaste determinismen hjärta: planetbanorna.
Mimatorn, som åtminstone delvis konstruerade Mima utan att vi
får vetskap om vilka algoritmer eller ritningar han använde för apparatens
uppbyggnad, kände kanske till matematikern Gödels [7] berömda sats, att vissa
sanningar aldrig kan erövras genom att vandra längs logikens klara och raka
väg. Att inte ens matematiken kan ge oss fullständig säkerhet, måste ha varit
en svårsmält kunskap också för Mima, även om att hennes grundläggande
uppbyggnad är okänd för oss. Matematikern Morris Kline [8] sammanfattar kanske
Mimas insikt i dessa ting genom att förkunna att den fasta övertygelsen att man
skulle upptäcka sanningen på alla områden (genom att skapa en matematisk värld,
mitt tillägg) krossades av insikten, att det inte finns någon allmängiltig
sanning, inte ens i matematiken.
Och om Mima är byggd på matematiska algoritmer, må vara dolda
för oss, så vet hon naturligtvis att matematiska sanningar inte är
fullständigare eller mera allomfattande än sanningar härledda ur andra
vetenskapsgrenar. Detta innebär att matematiken inte är annorlunda än vi
vanliga människor, som är behäftade med allvarliga fel. Mima kanske drog
slutsatsen att enligt katastrofteorin inte ens matematiken kan rädda oss från
slutgiltiga katastrofer utan bara vi människor själva. Hon upptäckte att
människor på hennes hemplanet inte gjorde eller förmådde det. Därför gick de
under.
Men mimatorn, en för oss i stor sett anonym tjänare hos Mima,
kunde inte han ingripa för att förhindra katastrofen? Den amerikanske
matematikern Keith Devlin [9] uttryckte kanske mimatorns insikt på följande
sätt: komplexiteten och mängden av information är nu så stor, att vi måste lita
på andra människor. Den informationsmängd Mima kunde handskas med är mycket
större än dagens superdatorer rimligen skulle klara av att i realtid bearbeta.
Kanske levde mimatorn i den klassiska föreställningen att fysiker alltid finna
sanningen genom experiment och matematiker genom bevis. Men i verkligheten är
vi, även moderna forskare, utlämnade till varandras vetande på nåd och onåd när
vi alstrar nytt vetande. Mima kunde inte kontrollera sanningen i allt hon återgav,
även falska sanningar och spekulationer måste hon ha förmedlat. Hon kunde bara
ta emot ”sändningarna” och förkunna, vad som hade skett. Frågan, vad som är
verklig och äkta sanning gick inte att besvara – inte ens med Mimas
kunskapsbas, när hon inte kunde pröva de bakomliggande antagandena.
I motsats till Mima har superdatorn HAL ombord på rymdskeppet
Discovery förmågan att handfast ingripa när han (!?) anser att utvecklingen
styrs i ”fel” riktning. Han tar i Arthur C. Clarkes roman:”2001 - A Space Odyssey”
(1977) unisont över kommandot i rymdfarkosten och låter bara astronauten Dave
Bowman överleva. HAL kan inte bara förutse händelser utan deltar aktivt i deras
utveckling, må vara ”styrd” av okända krafter i universum. Bowman däremot, som
enda mänskliga varelse ombord, är invävd i en lika stor ovisshet inför det
okända, som väntar honom analogt till Aniaras resenärer, men HAL vet mer än
Mima – eller?
Kanske hade Mima förmågan att se i framtiden men saknade
förmågan att handskas med den. Kanske saknade hon förmågan att förändra
framtiden när hon insåg allt, men inte kunde göra något. Issac Asimov behandlar
i sin berömda Stiftelsetrilogi men framförallt i sina robotromaner en liknande
frågeställning. Han besvarade den med uppfinnande av en katalog av robotlagar,
så att människan aldrig, även i framtiden, skulle kunna skadas av robotarna.
Asimovs verk kan betraktas som avancerade moralpolitiska skrifter när han
undersöker, hur stora interplanetära regioner kan överleva trots intriger och
motintriger och hjältar, som är moraliskt tämligen suspekta typer.
Den för Mima och därmed goldonderns icke förutsedda undergång
som diktverket Aniara berättar om, hade kanske borgmästare Hardin i Asimovs
första delen av stiftelsetrilogin kunnat förhindra när han förkunnar: att våld
är den odugliga sista tillflykten [10]. Kanske visste Aniaras Mima om denna
moraliska grundsats men hon var kanske bara en funderande observatör utan
möjligheter att ingripa för att förhindra den annalkande katastrofen. För oss förmedlar en sådan tanke insikten, att för en
eftertänksam observatör är det inte tillräckligt att bara ha sett något, utan man måste ha insett något. Mima ägde kanske denna
insikt – mimatorn kanske inte.
Källförteckning:
[1] Umberto Eco, Serendipities. Language
and Lunacy. Italian Academy Lectures, New York 1998, s 21
[2] Edward Lorentz, The Essence of Chaos,
London, UCL Press, 1993
[3] René Thom, Structural Stability and
Morphogenesis, Benjamin, New York, 1972
[4] E. C. Zeeman, Catastrophe Theory, Selected
Papers, Addison-Wesley Publishing Company, 1977
[5] Henri Poincaré, Les Methodes Nouvelles de la
Mechanique Celeste, vol 1-3, 1892,1893,1899
[6] Henri Poincaré, Sur le probleme des trois corps
et les equations de la dynamique, vol 13, Acta Math, 1890
[7] Kurt Gödel, Om Formally Undecidable
Propositions of Principa Matehmatica and Related Problems, Basic
Books, 1965
[8] Morris Kline, The Loss of Certainty, Oxford
University Press, 1953
[9] Keith Devlin, All the Math That´s Fit to Print,
the Mathematical Association of America, Washington DC, 1994
[10] Isaac Asimov, Foundation, Doubleday and
Co, Inc., 1970
Detlef
Quast
är utbildad
elementarpartikel- och kärnfysiker (D Ph i Tyskland) och datorvetare (Fil Dr i
Sverige). Han har bl.a. arbetat som forskare och lärare vid Örebro universitet
och som gästprofessor i Tyskland
Denna artikel av vår medlem Detlef Quast
har införts här på bloggen av Rune Liljenrud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar