lördag 8 oktober 2022

"Men friheten själv är [...] ett himlavalv under solen och en grönskande skog."



"Men friheten själv är [...] ett himlavalv under solen och en grönskande skog."

Så skriver Harry Martinson i Bollesagor, som innehåller texter som aldrig kom med i Vägen till Klockrike, 1948 men som finns utgivna sedan 1983.



Den himmel som finns i Bollesagor förenas i sin frihetslängtan med de rop mot himlen
som tolkas i Ariel förlags år 2022 utgivna, mycket angelägna antologi Under Ukrainas öppna himmel – Röster ur ett krig. 
Boken innehåller nära tre hundra sidor poesi, dramatik, krönikor, dagboksanteckningar och essäer om och ur det krigsdrabbade Ukraina – det mesta skrivet under det senaste halvåret. Boken är den första litterära antologin från Ukraina som kommer ut på svenska på nära tre decennier. 

Det finns himmel i Nobels Fredspris 2022 till den fängslade demokratikämpen Ales Bjaljatski från Belarus samt organisationerna Memorial och Center for Civil Liberties från Ryssland respektive Ukraina.

Olena Stepanenkos bön "Hjälp Ukraina" i antologin Under Ukrainas öppna himmel – Röster ur ett krig, söker svar:

att gråta och be
snälla snälla
tag detta ifrån mig

ge mig tillbaka min kropp
ge mig tillbaka MITT liv


Rune Liljenrud





Inga kommentarer: