90 år - Spökskepp (1929 ~ D E B U T)
90 år – 5 unga (1929)
85 år - Natur (1934)
80 år - Det enkla
och det svåra (1939)
70 år - Elin
Wägner (1949)
Inträdestal i Svenska Akademien
Inträdestal i Svenska Akademien
65 år - Lotsen från Moluckas (Radiopjäs 10 januari
1937)
Nyutgåva 1954 / Harry
Martinson 50 år
55 år - Tre
knivar från Wei (1964)
55 år - Bestiarium (1964)
35 år - Nya
Bestiarium (1984)
15 år - Poetiska
törnbuskar i mängd (2004)
Brev 1929-1949
Brev 1929-1949
"Kanelflöjten",
en novell från 1920-talet, kallade Harry Martinson sitt första utkast till det
som skulle komma att bli radiopjäen "Lotsen från Moluckas" 1937 och
som utgavs i nyupplaga 1954 till Harry Martinsons 50-årsdag. Utgåvan har ett
kort förord av Gunnar Ollén. Det är inte fråga om någon lots i vanlig
hamntrafik utan om en av sjöhistoriens mest dramatiska Jorden-runt-seglatser
med portugisen FERNANDO MAGELLAN som ytterst ansvarig navigatör.
Magellan hade
tjänstgjort i Indien och bestämde sig för att försöka finna sjövägen västerut
till Moluckerna, Kryddöarna. Han ville bevisa att jorden är rund och därför
söka land i Asien, från Syd-Amerikas västkust. Han var övertygad om att det
fanns en passage söder om det amerikanska fastlandet. Han fick dock inte någon
förståelse i sitt hemland Portugal för ett sådant företag, men trädde då i
spansk tjänst och kom på så sätt att bli en bricka i det utrikespolitiska
spelet mellan Spanien och Portugal. Sjövägen genom det som kom att få
namnet Magellans sund är 480 km kortare än omvägen runt Kap Horn.
År 1519 utrustade
Spanien fem skepp med 265 man och 10 augusti 1519 lämnar de fem fartygen
Sevillas redd efter att Magellan i kyrkan Santa Maria knäböjande avlagt sin
trohetsed till konungen inför hela manskapet och en vördnadsfull och nyfiken
församling.
(Stefan Zweig
s.132,137)
Magellan kallar båtarna
"De fem gråa trågen. Ja. Och man får akta sig noga för onda aningar då man
ser på dem. Att segla dessa gumpiga galejor, till detta krävs allt av tålamod
som finns och allt av skicklighet. […] Det kan komma en dag då allting vändes
mot oss. Då folket drivet av begriplig förtvivlan vill döda sökaren och
navigation. Det må vi taga med i vår kalkyl."
Magellan fann passagen
söder om det amerikanska fastlandet november 1520, sundet som skiljer ögruppen
Eldslandet från fastlandet i Sydamerika. Det tog hela 38 dagar att passera
genom det 600 km långa sundet, som fått namnet Magellans sund. Expeditionen
vidare blev mycket strapatsrik med nöd och stridigheter, ja myteri ombord och
två avrättningar, som dock Harry Martinson inte har med i Lotsen från
Moluckas. Ingvar Holm menar att detta beror på att han ville i sitt
radiospel mera framställa Magellan som den store, ädle humanisten som främst
sökte kunskapen. Det stora projektet första världsomseglingen slutade
med att bara en ensam och eländig galeja, Vittoria under befäl av Sebastian de
Cano, av de ursprungliga fem, ankrade i Sevillas hamn 8 september 1522, med
bara 31 överlevande. Detta skedde tre år efter avfärden, så när som på tolv
dagar.
Det finns olika
uppgifter om antal: Ingegerd Bodner Granberg nämner i efterordet till"
Harry Martinson Dramatik" siffrorna för Magellans armada, att det var bara
19 man som kom hem till Sevillas hamn av ursprungliga 265 ombord. Fernando
Magellan felbedömde Stilla Oceanens oerhörda storlek - Dess vatten täcker
faktiskt halva jordens yta. Magellan färdades på okänt hav i 99 dagar, hamnade
på en ö i Filippinerna, där han dödades av infödingarna, 27 april 1521.
Seglatsen med Magellans
armada var ett led i kriget om kryddhandeln. Även katolska kyrkan behövde
kryddor till sin rökelse. Harry Martinson menar att i 1500-talets kryddhandel
ligger grunden till västvärldens kommersialism.
-------------
Kryddor var bland de
förnämsta lyxvaror som fanns under medeltiden, och de vanligaste
importerade kryddorna var svartpeppar, kanel, kummin, muskotnöt,
ingefära och kryddnejlika.
Redan under 1200-talet
var kryddan muskot känd i Europa. Arabiska köpmän sålde kryddan och européerna
visste inte varifrån kryddan kom. Den kom från Bandaöarna i Moluckerna. Även
kryddnejlikor var en eftertraktad krydda som odlades på kryddöarna. Kryddorna
fraktades västerut via Melaka i Malaysia till Europa.
Portugiserna och
spanjorerna expanderade i Asien kring år 1500 för att få kontroll över
kryddhandeln. Portugiserna lokaliserade Bandaöarna 1511 och ingick 1512 en
allians med sultanen av Ternate, Indonesien. Bandaöarnas läge betraktades
som en portugisisk statshemlighet eftersom man fruktade att Spanien skulle göra
anspråk på Moluckerna. Under resten av 1500-talet låg portugiserna i krig mot
spanjorerna och olika lokala makthavare.
För Harry Martinson stod
det klart att syftet med Magellans upptäcktsfärd var i första hand att tjäna
pengar och skapa bättre utgångsläge för den spanska kryddhandeln i den
internationella konkurrensen. Men det som särskilt intresserade Martinson med
hans hörspel Lotsen från Moluckas, var att studera vad Magellan och hans män
innerst tänkte och kände, när de utförde sina djärva seglatser, och här
kunde Martinson komplettera med minnesbilder ur sitt eget sjömansliv, i vad han
kallade "tålamodsdrama på ändlösa hav".
Harry Martinson kämpade
om de olika moraliska kvalitéer som han tecknat hos Magellan och i ett inte
publicerat arkivmaterial finns, i en dialog mellan Magellan och skeppskaplanen,
moraliska överväganden om hur långt man kan riskera andras liv och hälsa för
att "få veta" - Vad är forskningens etos? Utvecklingen har nu
kommit ända därhän som Harry Martinson fruktade och varnade för, så långt att
hela skapelsen känns hotad. Harry Martinson ville med Lotsen från
Moluckas ge ett "gnomiskt drama", dvs ett spel som manade till
eftertanke.
I en intervju 1956 med
Lars Ulvenstam i Vecko-Journalen, säger han att de stillsamma, atomforskande
"kulturtomtarna" som hämtar priser på Nobelfesterna i stället borde
rusa in som jätten Gargantua och vråla: "Jag har hittat ett krutpaket i
berget som ni ska vara jävligt rädda för, annars smäller det!"
I "Lotsen från
Moluckas" finns inte en enda kvinnoroll. Mansvärlden är sluten. I
arkivmaterialet finns dock klart utskrivet vad som ju är Martinsons syn på
manligt-kvinnligt:
"Hur strålar inte kvinnan. […] Vad kan vi män? Ge varandra döden är allt vi kan. En förbannelse vilar över allt manskön." (Kommentar s.231)
"Hur strålar inte kvinnan. […] Vad kan vi män? Ge varandra döden är allt vi kan. En förbannelse vilar över allt manskön." (Kommentar s.231)
-------------------------------------------------
Det finns i Ingvar Holms
bok Harry Martinson "Myter Målningar Motiv" (s.279) en
Martinson-teckning av Magellans skepp. Två kors syns uppe på berget
ovanför Magellans galeja.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Ferdinand Magellan var
portugis, men hade kommit på kant med sitt lands kung på grund av sin
självsvåldighet. När han år 1519 stävade ut var det därför med stöd från den
spanske kungen, som såg möjligheterna i det galna projektet.
Det rörde sig om
kryddor. Peppar, kanel, kryddnejlika och vitlök var eftertraktade varor,
eftersom det gav den europeiska kosten lite välbehövlig smak, men allting kom
från Sydostasien. Vid den tidpunkten kontrollerade portugiserna sjövägen runt
Afrika, så den spanske kungen frestades av Magellans erbjudande att hitta en
rutt söder om Amerika.
Så vitt man vet bestod
de fartyg som Magellan hade fått för resan av en karavell och fyra karacker. De
sistnämnda lastade mer men var svårare att manövrera. Alla fem fartygen var
gamla och slitna, och som vanligt på den tiden läckte havsvatten in överallt.
Det gick mycket riktigt
snett. När den lilla flottan kom ut i Stilla havet efter att ha rundat
Sydamerika var bara tre fartyg kvar. Magellan nådde Guam och blev den förste
europén som kom fram till Filippinerna, där han dödades. Vid det laget hade
skörbjugg, sjukdomar och myterier tagit död på så många av den ursprungliga
besättningen att ett av fartygen fick lämnas kvar.
De båda sista fortsatte
resan, men innan färden över Indiska oceanen tog det ena in så mycket vatten
att det fick överges. Det förliste senare, medan endast ett fartyg, Magellans
110 ton stora flaggskepp Victoria, nådde hem till Spanien. Det var år 1522.
Enligt en uppgift
framgår av de ursprungliga 235 männen var bara 18 vid liv, men med sig hade de
25 ton av de eftertraktade kryddorna.
Italienaren Antonio Pigafetta var med på den strapatsrika resan och har utförligt skildrat den. "Report on the First Voyage Around the Word", första gången publicerad 1584.
Italienaren Antonio Pigafetta var med på den strapatsrika resan och har utförligt skildrat den. "Report on the First Voyage Around the Word", första gången publicerad 1584.
HARRY MARTINSON – TIO Jubilerande böcker år 2018
Presenterades 2018 i maj under Årshögtiden Jämshög
i juni under Kulturveckan Nässelfrossa Olofström
samt i september under Bokmässan Göteborg
85 år Kap Farväl! ~ 1933
80 år Midsommardalen ~ 1938
75 år Nomad ~ 1943
70 år Vägen till Klockrike ~ 1948
65 år Cikada ~ 1953
60 år Gräsen i Thule ~ 1958
55 år Utsikt från en grästuva ~ 1963
45 år Tuvor ~ 1973
40 år Längs ekots stigar ~ 1978
(Urval efterlämnade dikter)
35 år Bollesagor ~ 1983
(Ur det efterlämnade materialet till
Vägen till Klockrike)
Rune Liljenrud
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar