tisdag 4 juni 2019

2. 90 år - 5 unga (1929) 2019 JUBILERANDE HARRY MARTINSON-BÖCKER



2019
JUBILERANDE  HARRY MARTINSON-BÖCKER 



90 år - Spökskepp (1929 ~ D E B U T) 
90 år - 5 unga (1929) 
85 år - Natur  (1934) 
80 år - Det enkla och det svåra  (1939) 
70 år - Elin Wägner (1949) 
            Inträdestal i Svenska Akademien 
65 år - Lotsen från Moluckas  (Radiopjäs 10 januari 1937)
            Nyutgåva 1954 / Harry Martinson 50 år 
55 år - Tre knivar från Wei (1964) 
55 år - Bestiarium (1964) 
35 år - Nya Bestiarium (1984) 
15 år - Poetiska törnbuskar i mängd (2004)
            Brev 1929-1949 



Författarmuseum / Hembygdsgården Jämshög, 

en guldgruva att ösa kulturell kunskap ur, vårdar minnen av  
Harry Martinson och Sven Edvin Salje  

Här gick Salje i skola 3-6 klass och Martinson sitt sista skolår 

Sven Edvin Salje  och Harry Martinson hade gemensam "rotjord och ursprungsbotten" i Jämshög och detta vittnar båda om; Harry Martinson i ett brev till Salje den 25 januari 1937 och Sven Edvin Salje skriver om Harry Edmund i  Hantverkaregatan 1980:   

[...] 


   "I kanten av den långa ekbron över bäcken satt ofta under heta sommardagar en storvuxen pojke med dinglande ben och fötter ned över vattnet, som alltid och tidlöst var på väg mot större vattendrag och öppna hav. Pojken täljde barkbåtar. Skolpojken hette Harry Edmund och kallades allmänt för Lillhjonet. Han var intagen som sockenbarn på ålderdomshemmet. Han hade varken far eller mor. Jo, mor i Amerika. Plötsligt kunde någon som på vägen slängde sig fram meter för meter på kryckor stanna till och hojta: 
   - Harry, nu är det snart kvällsmat, gack nu med hem! 
   Ja, där satt Harry, som sedan skulle bli en av de aderton, nobelpristagare i litteratur." 
   [...]  
SVEN EDVIN SALJE: Ur  Hantverkaregatan 

Karl-Fredrik Björn skriver i sin biografi om Sven Edvin Salje  SJUNG DIG SJÄLV EN SÅNG: 

"Harry Martinson kom från Saljes hemsocken; man kan tryggt utgå från att Sven Edvin Salje lusläste  Nässlorna blomma, där han t.o.m. kunde peka ut gårdarna från vilka sockenbarnet Harry rymde. Harry Martinsons tidiga böcker - som Salje köpte och läste vart efter de kom ut - kan ha gett näring åt hans skrivande i ungdomen, även om inget annat påverkat honom än att Martinson kom från Jämshög och skrev om detta." 

I sin memoarbok  Brev till livet minner sig Sven Edvin Salje tillbaka till när han från oktober 1940 gick på Wendelsbergs folkhögskola i Mölnlycke, Göteborg och där av sina lärare blev kallad att medverka med en föreläsning vid avslutningen av en folkbildningskurs i Landvetter. Det skulle bli "En kväll med ljus mitt i krigets död och mörker". Alla Saljes lärare sade sig ha läst hans debutroman Dimmorna lyfter, som fått beröm av en så kritisk herre som doktor Söderhjelm på Handelstidningen. Salje gav efter en natts övervägande ett jakande svar och han skriver: "I mitt föredrag [...] berörde jag den diktargrupp som gått till vår litteraturhistoria under namnet  Fem Unga. Lundkvist, Kjellgren, Martinson, Asklund och Sandgren." 

Det hade varit högst intressant att få veta vad av Harry Martinson ur  5 unga som Salje berörde i sitt föredrag, men detta skriver Salje inget om i memoarerna. Läsarens intresse söker sig kanske ändå till Martinsons prosaskisser "Parken och människan" eller "Stor roman" bland Harry Martinsons bidrag i  5 unga.  

Episoden med valet av föreläsningsämne vid "En kväll med ljus mitt i krigets död och mörker" röjer nog något av att Sven Edvin Salje  ochHarry Martinson hade gemensam "rotjord och ursprungsbotten".   

Sven Edvin Salje och Harry Martinson lämnade sina böcker som gåvor till varandra. I ett brev 25-11-42 till  Käre Sven!, skrivet på Länssanatoriet Uttran strax söder om Stockholm, ger Harry Martinson varmt erkännande: 

"Jag vill nu med detta brev tacka Dig: först och främst för boken, som jag läst tre gånger. Det visade sig att den stod ut med en sådan granskning, och det är mer än vad man brukar kunna säga om de flesta böcker. I stilistiskt och måleriskt avseende är Du förundransvärt avancerad redan, och även i det psykologiska är Du på väg framåt. Kort sagt, jag är glad över och imponerad av vad Du redan med Din andra bok förmår som författare. Alldeles särskilt glad är jag över att Du odlar detaljen vilket gör att de scener Du bygger upp nyanseras i ens medvetande och stå fram som mättade och fylliga. Där finns iakttagelser över blommor, djur, stenar etc. Sådant skapar levande omgivning kring de agerande och kommer dem att framträda plastiskt."

 _____________________ 

Månadens Martinson 
September 2014 
Disa Lundgren, mångårig ledamot av Harry Martinson-sällskapets styrelse

Betydligt fördjupade, förmörkade, förfärliga är de krigsbilder Harry Martinson målar upp i de lysande prosaberättelserna  Krigsmålad konvoj ur  Nomad (1931) och  Klockbojen ur  Fem unga (1929), där vi möter sjömäns krigsfasor så intensivt levande skildrade, att man inte kan värja sig mot dem utan alltid bär dem med sig. Den döende sjömannen, som flyter omkring bland avfall på det öde havet 1000 mil från land på plankan med kamouflagemålning, som inte kunde hindra hans fartyg att sprängas och som inte kan rädda honom nu, och den ändlösa strömmen av döda sjömän av olika rang och nationaliteter, som glider förbi den alltid klämtande, vaggande, ”bredhöftade” klockbojen – krigsdekorerade officerare, skäggiga, gamla sjömän ”med stelnade, ådriga händer, strimmiga av tatueringar”, vanliga värnpliktiga unga män, ”en liten engelsk skeppspojke höll ännu en signalflagga i sin knutna hand”- alla ”flöto fram som en lättjefull flottilj utan mål och över dem alla sjöng bojen, den stora löken av stål, Ostfriesiska revelns ensamhetssång, likt en sorgsen kvinna”. 

Och så vaggade den vidare ”sin blänkande stålkropp och sjöng, medan alltfler av de dödas flottilj vaggade fram och gingo till botten i virveln kring hennes höfter.”

  

HAND

Här: min hand.
Skall den smeka -
eller skall den slå?


Smeka får den -
slå får den,
      slå
      och leva
      ådrig.


En gång i ålderdomen darrar den - darrar.

Jag har sett darrande händer, med blod på,
som kunnat smeka fram bröd.

      Hand! min hand!
      varför darrar du?

HARRY MARTINSON: Ur 5 unga
 

Marianne Westholm, mångårig ledamot av Harry Martinson-sällskapets styrelse, skriver om Harry Martinsons dikt HAND bl.a:

"Innehåller en enkel sanning: Människan är  fri  att välja,
men också  i stånd  till vad som helst [...]
Kanske också: hur ser din skuld ut?"






HARRY MARTINSON – TIO Jubilerande böcker år 2018
Presenterades 2018 i maj under Årshögtiden Jämshög
i juni under Kulturveckan Nässelfrossa Olofström 
samt i september under Bokmässan Göteborg 

85 år  Kap Farväl! ~ 1933
80 år  Midsommardalen ~ 1938
75 år  Nomad  ~ 1943
70 år  Vägen till Klockrike ~ 1948
65 år  Cikada ~ 1953
60 år Gräsen i Thule ~ 1958
55 år Utsikt från en grästuva ~ 1963
45 år Tuvor ~ 1973
40 år Längs ekots stigar ~ 1978
(Urval efterlämnade dikter)
35 år Bollesagor ~ 1983
(Ur det efterlämnade materialet till
Vägen till Klockrike)
Rune Liljenrud 

Inga kommentarer: