onsdag 1 maj 2019

Tankar av HARRY MARTINSON vid sjön Sillen ~ med Elly Jannes: "Stor ömhet mot allt skapat"



Stockholms Stadsteater 50-årsjubilerade 2010 med Harry Martinsons ANIARA, som då hade premiär på Stockholms Stadsteater den 21 oktober 2010. 
Regi och dramatisering: Lars Rudolfsson - Scenografi: Sören Brunes 
Musik: Andreas Kleerup i samarbete med Carl Bagge 

Programbladet innehåller bl a artikeln "Stor ömhet mot allt skapat", av journalisten och författaren Elly Jannes, mångårig medarbetare i tidningen Vi. 



Artikeln från Vi 1957, som finns i "Kring Aniara", bygger på en intervju, som Elly Jannes gör med Harry Martinson i hans arbetsrum hemma på Gustavsberg utanför Gnesta. Hon beskriver: "Vinterhimlen lyser blågrön över sjön Sillens vita täcke. Snön ligger i mjuka flockar på björkarnas grenar. En talgoxe pickar då och då på rutan som tack för den utsatta matransonen. […] Skymningen faller blå över snön utanför fönstren. En sista gul solrand bleknar bakom Sillen. Men inne i det Martinsonska hemmet är det mjukt och varmt och glödande av färger. Från ryorna som fru Ingrid knutit och lapptäcket mot altandörren, från sköna ting som glimmar från hyllor och vitriner, vackra bokverk, båtar, dockor från fjärran kulturer, keramik från gammal och ny tid, mandarinknappar i elfenben och kristall. I en dörröppning hänger en mobil av små kineshattar i papper, målade i fjärilsskimrande nyanser - hela familjen Martinsons gemensamhetsverk till förra julen. Från vardagsrummet hörs flickornas mumlande röster, då och då små skratt."




Författarmuséet i Jämshög mottog för några år sedan ett par draperier, som Ing-Marie och Bengt Bejmar har hängt upp i Författarmuséet, där de nu kan beskådas. Harriet Martinson har berättat att hennes mamma Ingrid sydde draperierna och att det var pappa Harry som valde färger och mönster. Draperierna har varit upphängda i diktarvillan vid Sillen, vilket syns på bilden nedan, där pappa Harry läser för sina båda döttrar Harriet och Eva.



Idun Veckojournalen hade år 1963 i tidningsnummer 10 den 8 mars, en artikel om "Martinson i nya banor - Varför hemligstämplade han sin poesi - och när får vi läsa dikterna?" Lennart Nilssons bild av Harry Martinson visar textilen, som Harry och Ingrid Martinson tillsammans har skapat.   


Årstiden för Elly Jannes artikel "Stor ömhet mot allt skapat", är vinter och naturen alltså helt annan än den prunkande våren 2019, när Harry Martinson-sällskapet har sin årshögtid förlagd till dessa bygder och bjuder en kulturutflykt med guidning i trakterna kring sjön Sillen och vid sjön Sillens strand besöker huset där familjen Martinson bodde, när Harry Martinson skrev Aniara. 

I intervjun som Elly Jannes skriver om i artikeln "Stor ömhet mot allt skapat", berättar Harry Martinson om bakgrund och inspiration till Aniara, termer, namn och skeenden förklaras.

Redan år 1938 fick Harry Martinson det första uppslaget till Aniara, när han läste en bok av Eddington, som handlar om den rörelse som försiggår inne i atomerna. Varje atom är en rymd där dess partiklar rör sig. Skulle man uttrycka detta måste man göra det i termer som inte är uppfunna. Innan  Martinson kom igång hade han stort besvär att finna formen. Till slut stannade han för att välja de rytmer som inställde sig av sig själva, det blev mest äldre rytmer, femfotade jamber, alexandriner och så vidare. När han väl kommit i gång skrev han berättelsen under starkt inre tvång. Tiden drev fram den, vår egen tid, som laborerar med kosmoskrafter, med universum självt.

Atombombshotet har legat som en mara över Harry Martinson allt sen han år 1941 träffade Niels Bohr i hans laboratorium i Köpenhamn och frågade honom: De måtte väl inte uppfinna någon slags bomb där man utnyttjar energiens bundna krafter. Xinombra är Hiroshima och Nagasaki, varje plats utsatt för bombers förödelse.

Landet Gond är en provins i Indien, men Harry Martinson har också tänkt på Gondwanaland, den indiska mytens Atlantis. 

Den blinda sierskan från landet Rind har sin förebild från en trachomablind flicka, som Harry Martinson en gång såg i Sydamerika. Ärren av trachoman låg som en bark över ögonen. Bark heter på tyska Rind. Därför blev Rind landet, där de blinda ligger i den blinda mullen.

Ordet goldonder för rymdskepp är en korsning av Golkonda, conquistadorernas gamla drömland och en fras Martinson ständigt hörde när han gick på luffen i Sydamerika: Como donde va Usted? Ordet "donde", som ingår i  frasen betyder "Vart är ni på väg?"

Mima sammanhänger med mim, mimus, härmfågel och symboliserar dikten och de andliga kommunikationsmedel med vilka vi tar kontakt med varandra, all skapande konst och därför är det konsekvent att miman har ett samvete. Harry Martinson betonar starkt tankens och eftertankens vikt, men "I salen sju är Tankens kartotek. Rätt klent besökt. Där står en herre kallad Tankens vän":

Han visar sorgset på en tankemängd 
som kunnat rädda oss om den i tid
fått vara med i odlandet av anden.

Ur ANIARA, Sång 

Det finns hos olika religioner och vishetslärare kvarstående grundtankar som alltid visat sig ha bärkraft, menar Harry Martinson och nämner som exempel Bergspredikans "Allt vad I viljen att människorna skola göra Eder det gören I ock dem. Om det budet varit levande hos oss hade ingen kastat någon atombomb. Hos Arndt finns en annan sådan grundtanke: Det är människans skyldighet att inte missbruka de skapade tingens tjänst."

Mimaroben, mimaskötaren i Aniara, Mimas blå liturg, som år för år har sökt "en reva som släpper in en glimt av hoppets sken", fortsätter tröstarbetet fram till dess han släcker de sista ljusen och bjuder läsaren frid. Harry Martinson betonar att Aniara är en Kassandra-varning, som människor kanske en tid lyssnar till, men sedan glömmer dess varning. När det gått så långt för mänskligheten som Aniara, då kan vi inte få evangeliet gratis. Vi kan bara återfå det genom att bättra oss.

"Det allvarligaste av allt, säger Harry Martinson, är att vi har avskaffat skuldbegreppen. Vi tror att det räcker med att överlämna åt politikerna att klara en del praktiska samlevnadsdetaljer. Men vi måste alla känna vår meddelaktighet i världssituationen. Vi måste uppleva vårt medlemskap i kosmos och vår medansvarighet när förödelsen släpps lös. [...] Religion är för mig samklang med kosmos, så att jag upplever en klarhet och handlar ur en klarhet och en övertygelse om kärlek och rättfärdighet."

Långt bortom larv och grymhet
lyser i sommarens hagar
kärlekens sommarstjärna 
midsommartidernas blomma.
Vad förtjänte väl mera
att vi bleve glada och fromma.

Ur ANIARA, Sång 80

Den vita näckrosen (Nymphaea alba)
 är Södermanlands landskapsblomma


Näckrosvattnet skärper sin spegel

Näckrosvattnet skärper sin spegel.
Klar ligger dagytan
med vaxblanka flytblad.
Insjöns stillhet är en stund sin egen
med skenbara himmelsdjup nedåt mot gyttjan.
Sländorna jagar några slingor och varv
över sina egna skuggor.
De finner snart
ätbart byte, men en strandfluga tappas
och en ringrörelse slår ut
från en punkt nära ett strå.
Sedan börjar en vind
som il och kåre.
Den växer med timmen.

HARRY MARTINSON: Ur Längs ekots stigar


Rune Liljenrud






Inga kommentarer: