fredag 17 mars 2023

"Varje människa har inom sig motstridiga tendenser. Det pendlar inom människan ständigt mellan det ljusa och det mörka, mellan det onda och det goda, mellan vad den ena parten uppfattar som ont och den andra som gott och tvärtom." HARRY MARTINSON

 


Harry Martinson berör frågor om ont och gott I en intervju år 1971som Carl Magnus von Seth gör om Harry Martinsons diktsamling Dikter om ljus och mörker, tankar som också finns i den år 2004 postumt utgivna diktsamlingen De tusen dikternas bok: 

"Min samling går ut på det att varje människa har inom sig motstridiga tendenser. Det pendlar inom människan ständigt mellan det ljusa och det mörka, mellan det onda och det goda, mellan vad den ena parten uppfattar som ont och den andra som gott och tvärtom. Jag har gjort alltså mitt eget jag till en sorts tummelplats för dessa tankar, motstridiga tankar och tendenser och på så sätt tycker jag att jag har kommit närmare vad jag i själva verket alltid har varit, haft motstridiga känslor om saker och ting här i världen... Det så kallade dialektiska spelet försiggår inom människan."

För eller emot. Vad?
Du är själv bådadera.
Du kan aldrig utesluta hälften av dig själv
utan att klyvas till döds.
Vad det verkligen gäller inom dig
får du fylla i själv,
i enlighet med din insikt.

HARRY MARTINSON: De tusen dikternas bok

Författaren Maria Küchen skriver i kapitlet  Kampen mot ondskan i sin bok  Söndagarna 2015:
"Tänk om det onda finns i mig? Tänk om det bara inte har visat sig ännu men skulle bli synligt i vissa situationer som jag har sluppit hamna i? Tänk om något gott kunde finnas i en SS-officer? Då bli det krångligt. Då bevisas det att kampen mot ondskan inte utkämpas mellan onda människor och goda utan inom var och en av oss - vi som är vanligt hyggligt folk, precis som de vanliga hyggliga tyskar på 1930-talet som av bekvämlighet blundade för vissa saker eller trodde på att det onda var rätt eftersom det var vad de mäktiga sa. [...] 



Den längsta resan är resan inåt, skrev Dag Hammarskjöld, och precis som varje färd värd namnet kommer resan inåt med strapatser. [...] Framför allt måste jag passera mitt eget mörker. Det finns ingen väg runt det. [...] Resan inåt är en motståndsrörelse mot mitt eget mörker, ett ljusets motstånd, och när jag gjort denna långa färd, först då, inser jag att den kortaste resan är resan till medmänniskorna. De andra är som jag: min brist, mitt ljus, och de är aldrig långt borta.[...]
Erfarenhet av mörker ger insikt om något och insikter är till för att spridas, och det är dessutom ofta lättare att förstå andras mörker än sitt eget eftersom avstånd ger perspektiv. Inte sällan är det vad den skrivande gör, säger till läsaren:
Ta mitt mörker och använd det. Använd det. Gör vad du vill med det. Sparka det tills det blöder ljus och sänd mig sedan ljuset tillbaka."

Maria Küchen anknyter här till den irländska musikgruppen U2, välkända för att stödja organisationer för mänskliga rättigheter bl.a Amnesty International 

U2 sjunger:

I'm gonna kick the darkness
till it bleeds daylight,
I believe in love


Rune Liljenrud 




Inga kommentarer: